Wat houdt je baan in?
Als Coördinator Hulpverlening ben ik verantwoordelijk voor alle hulpverleningsinterventies in mijn district. Variërend van evenementenhulp tot noodhulpinzetten van bevolkingszorg en het noodhulpteam. In de voorbereidende fase zorg ik ervoor dat de teamleden er klaar voor zijn en dat de juiste materialen beschikbaar zijn. Dit doe ik samen met de ondersteunende collega's binnen het district. Daarnaast onderhoud ik contact met de ketenpartners zoals de gemeente, de veiligheidsregio, meldkamer enz.
Hoe ben je bij het Rode Kruis terechtgekomen?
Ik ben al langer vrijwilliger bij het Rode Kruis en in 2017 werd er een project opgezet voor de professionalisering van de evenementenhulpverlening. Dat ben ik gaan doen, en later kwam daar ook nog noodhulp bij. Na de herinrichting ben ik Coördinator hulpverlening geworden. Daarnaast ben ik ook piket functionaris voor de rol van Crisis Coördinator voor het Rode Kruis. Op het moment dat er een crisis is, kan ik ingezet worden om samen met een collega voor het Rode Kruis de cördinatie te doen. Dat kan overal in het land zijn.
Wat vind je het leukste aan het werk?
Het leukste aan mijn werk is de interactie met de vrijwilligers. Ervoor te zorgen dat zij gereed staan voor de inzetten. De dankbaarheid van de hulpvragers geeft een extra motivatie om te doen wat wij doen.
Wat zou een nieuwe collega moeten weten?
Als je werkt voor het Rode Kruis werkt je soms ‘aparte’ tijden, maar daarvoor krijg je veel vrijheid terug om je agenda in te richten zoals je wilt.
Kun je iets zeggen over je ontwikkeling bij het Rode Kruis?
Bij het Rode Kruis heb ik gebruik kunnen maken van mijn opleiding integrale veiligheid en ik heb in de praktijk gebracht wat ik daar geleerd heb. Ik heb geleerd hoe ik vrijwilligers kan motiveren. Het is bijzonder eervol om voor een organisatie als het Rode Kruis te mogen werken en bij te dragen aan het uitdragen van de grondbeginselen.
Ook betekenisvol impact maken met je ervaring in het coordineren of sturen van programma's of projecten? Hier vind je de vacatures.