Hague II_079

Marijke Panis

Data team lead

Ik heb de opkomst en ontwikkeling van digitale hulpverlening binnen de organisatie gevolgd en kon mijn eigen professionele groei hierop aansluiten.

Hague II_096

Wat houdt je baan in? 

Als Data Teamlead geef ik leiding aan een team van 18 data-analisten, data- wetenschappers en -engineers. Mijn verantwoordelijkheid is ervoor te zorgen dat ons team producten en services ontwikkelt met een goede kwaliteit. Zo veranderen we bestaande gegevens in informatie en nieuwe inzichten die via (digitale) tools toegankelijk worden voor de hulpverleners. Een kernaspect van mijn rol is ervoor te zorgen dat onze data en digitale producten en services geïntegreerd worden in de processen van de Nationale Verenigingen. Hierbij is de samenwerking met de Rode Kruis zusterverenigingen in andere landen en andere partners essentieel. Zo kunnen we samen hun uitdagingen in kaart brengen en samen werken aan passende oplossingen. Als Team Lead streef ik ernaar dat mijn teamleden zich kunnen ontwikkelen en hun kwaliteiten in kunnen zetten, zodat we als team goed samenwerken. 

Hoe ben je bij het Rode Kruis terechtgekomen?

Sinds 2018 ben ik betrokken bij het Rode Kruis. Mijn reis begon met mijn afstudeerscriptie over droogtevoorspellingen in Malawi, waarbij ik bewust koos voor een organisatie waar ik mijn technische vaardigheden kon inzetten voor maatschappelijke impact. Tijdens mijn studie heb ik ervaring opgedaan in een vluchtelingenkamp in Libanon en heb ik gewerkt aan de ontwikkeling van drinkwatersystemen in Indonesië. Deze ervaringen versterkten mijn overtuiging dat ik het meeste voldoening haal uit het samenwerken met lokale partijen om oplossingen te vinden die grote impact kunnen hebben met kleine aanpassingen. Het besef dat ik de kans heb gekregen om te studeren en mezelf te ontwikkelen, motiveert mij om die kennis wereldwijd in te zetten. Dit leidde mij naar de vacaturesite van het ICRC, waarbij de Water & Habitat afdeling mij aansprak. Ik werd doorverwezen naar het Nederlandse Rode Kruis, waar ik mijn plek vond binnen de data & digitale afdeling die ‘510’ heet, waar de combinatie van technologie en maatschappelijke impact aanwezig is.

Wat vind je het leukste aan het werk? 

Wat ik het leukste vind aan mijn werk bij het Rode Kruis is de mogelijkheid om mijn team te ontwikkelen en te versterken, terwijl we samenwerken met zusterverenigingen over de hele wereld om Data & Digitale producten & services in te zetten voor effectieve respons. De diversiteit van het werk biedt constant nieuwe uitdagingen, waarbij culturele contexten een belangrijke rol spelen. Ik waardeer het Rode Kruis als een organisatie waar passie de drijvende kracht is. We zijn een gedreven en pragmatische organisatie, waarbij we zowel op korte termijn (noodhulp) als op lange termijn (digitale transformatie) werken aan het verbeteren van onze humanitaire impact. Voor nieuwe collega's is het belangrijk om te weten dat ze worden verwelkomd als onderdeel van een hechte familie.

Kun je iets zeggen over je ontwikkeling bij het Rode Kruis?

Mijn professionele reis begon bij het Rode Kruis als afstudeerstudent. Ik kreeg de kans om in de afgelopen jaren te groeien tot teamleider. Tijdens deze periode bevond team ‘510’ zich in een fase van ontwikkeling, wat mij de mogelijkheid bood om nauw samen te werken met zusterverenigingen en andere partners. Tijdens mijn rol als Hazard & Impact Analyst ben ik uitgezonden geweest als Information Manager Coordinator voor de Bahamas Dorian Response, waarbij ik intensief betrokken was bij het werken met data in verschillende contexten.
Toen ik in 2018 bij het Rode Kruis begon, stond de digitale transformatie nog in de kinderschoenen. Ik heb de opkomst en ontwikkeling van digitale hulpverlening binnen de organisatie gevolgd en kon mijn eigen professionele groei hierop aansluiten. 

Gedurende mijn tijd bij het Rode Kruis heb ik altijd de steun ervaren om kansen aan te grijpen en mijn sterke en zwakke punten te leren kennen en te benutten in mijn werk. ‘510’ Is gegroeid van ongeveer 10 teamleden toen ik begon, tot 55 medewerkers in 2024. Door zo nauw betrokken te zijn geweest bij de ontwikkeling heb ik veel kunnen leren. Ik vind het nu in mijn huidige rol als teamleider belangrijk om te focussen op het behouden van persoonlijke contacten binnen het team en het vinden van creatieve benaderingen in leiderschap. Deze dynamiek van menselijke interactie in combinatie met het bepalen van strategische richtingen om onze humanitaire impact te vergroten door middel van data en digitale innovaties, vormt voor mij de meest boeiende uitdaging binnen mijn rol.

Ook betekenisvol impact maken met je ervaring in IT, data of informatiemanagement? Hier vind je de vacatures

Jouw ideale vacature niet kunnen vinden?

Schrijf je in voor onze vacature alert en je bent als eerste op de hoogte wanneer wij een nieuwe vacature in jouw vakgebied openen!

Contact

Hoofdkantoor Den Haag
Naar contact

Over ons

‘Samen mensen écht verder helpen’ is de drijfveer van onze talenten. Dat is ons maatschappelijke doel. Door onze ambities samen te brengen met het talent van mensen zoals jij, bouwen we aan een organisatie met impact en betrokkenheid. Zit helpen in jouw DNA? Dan is er ongetwijfeld een rol binnen het Rode Kruis die bij je past.

Meer over ons